Hannah Arendt: ode aan het kritische denken | |||
Geschreven door | op zondag, 28 juli 2013
Margarethe von Trotta heeft al enkele en spraakmakende films gemaakt. De meest bekende zijn Die verlorene Ehre der Katharina Blum uit 1975, Die bleierne Zeit uit 1981, Rosa Luxemburg uit 1986 en Rosenstrasse van 2003. Nu heeft ze Hannah Arendt aan haar oeuvre toegevoegd.
Een film over de filosofe die na haar vlucht voor de nazi’s naar Amerika grote bekendheid verwierf.
In de film wordt vooral ingezoomd op de periode rond het Eichmann-proces in 1961. Arendt was bij dat proces aanwezig als verslaggeefster van The New Yorker. De wijze waarop Von Trotta deze episode in beeld heeft gebracht is een eerbetoon aan de kritische geest geworden.
Banaliteit van het kwaad
Ophef
Ook aan de andere twee stellingen hield zij vast. Later is gebleken dat daar wel het één en ander op valt af te dingen. De Amerikaanse historicus Timothy Snyder onderschrijft bijvoorbeeld weliswaar dat overbodigheid en ontmenselijking van individuen of groepen vaak aan hun fysieke eliminatie voorafgaan, maar hij bestrijdt dat de Duitse concentratiekampen daarbij een grote rol speelden. Daarvoor bevonden die zich te zeer buiten het zicht en werden daar verhoudingsgewijs te weinig mensen vermoord. Er werden ook miljoenen joden en miljoenen niet-Joden buíten de kampen afgeslacht.
Interessant is in dit opzicht hetgeen de Italiaanse marxist Enzo Traverso naar voren heeft gebracht. In zijn boek ‘Understanding the Nazi Genocide’ schetst hij de Holocaust als een ‘industrieel proces’, als een barbaarse ontsporing van een met technologie verstrengelde bureaucratie onder kapitalistische verhoudingen. Anonimisering en ontmenselijking zijn bij Traverso de voortbrengselen van een op de markt, concurrentie en winst gerichte maatschappij. Meer dan Arendt pleit hij daarom expliciet voor een humaan en democratisch socialisme.
Nadenken
Dit neemt niet weg dat de stelling over de banaliteit van het kwaad waarschijnlijk wel opgaat voor duizenden, zo niet miljoenen anderen. Die hun ogen dicht deden, hun hersens uitschakelden, hun gevoel wegdrukten, hun verstand en moraal op nul hebben gezet. Het is te gemakkelijk en onvruchtbaar om die lieden vanwege hun wandaden weg te zetten als Monsters.
Dat brengt ons geen stap dichter bij het antwoord op de vraag hoe in een ontwikkeld land als Duitsland miljoenen de andere kant opkeken, hun mond hielden en meewerkten aan een gruwelijke massamoord. Dat mag nooit meer gebeuren. In een magistrale speech op de universiteit maakt Hannah Arendt in de film deze historische les nogmaals duidelijk. Margarethe von Trotta en hoofdrolspeelster Barbara Sukowa vertolken haar boodschap vakkundig. In een ode aan het zelfstandig en kritisch nadenken. |
Theorie :
Rob Lubbersen :