RTBF-journalist Jean-Claude Defossé dynamiteert extreem-rechts

Contributed by Jan-Pieter Everaerts
donderdag, 28 april 2005 - Last Updated zaterdag, 26 mei 2007

Hij kijkt ons aan en vraagt: "Zeg me nu eens: heeft de VRT dit echt al allemaal getoond ?" We
moeten alle drie - ondergetekende en twee vrienden - neen schudden. We zitten dan al twee uur
met RTBF-man Jean- Claude Defossé te praten over twee recente enquétes van hem die puur
dynamiet zijn: "L'arriére-cuisine du Front National" (2005) en "La face cachée du Vlaams Blok"
(2004).

Een paar weken na de uitzending van "De achterkeuken van het FN" splitste de extreem-rechtse
Franstalige partij overigens. Vriend en vijand stellen dat Defossé met zijn onthullende enquéte daar
toe bijdroeg (*). FN- voorzitter Féret kan Defossé zijn bloed drinken en hij daagde hem én de RTBF
voor de rechter. Zelf zag ik de 'casseroles' van het FN net voor, tijdens en na het volgen van deel 2
van 'Matroesjka's'. '"Matroesjka's' dat zoveel Noord-Belgen aan de buis kluisterde, kon me echter niet
afhouden van (het ondertussen door de videorecorder opgenomen) 'L'arriére-cuisine...'. Wat Defossé
daarin toont is zoveel 'pakkender' dan eender welke fictie. Het zootje ongeregeld van het FN lijkt
voor niets terug te deinzen: de overloperij heen en weer, het elkaar afdreigen, het gesjoemel, de
banden met het nazisme en rexistenleider Degrelle... Als ze me ooit aan de hellepoort vragen welke
documentaire ik mee binnen wil, zal het deze zijn !

Toch is "De achterkeuken van het FN" niet eens Defossé's strafste werkstuk. Zijn absolute 'tour de
force' titelt: "Het verborgen gezicht van het Vlaams Blok". Die enquéte werd in 2004 twee maal (2 x
1) vlak voor de verkiezingen uitgezonden. Wij allen - Franstalige, Nederlands- en anderstalige
inwoners van dit minilandje - mogen de RTBF daarvoor op ons blote knieén danken. Onze Franstalige
openbare omroep hielp zo verhinderen dat het Blok in Brussel met sterfiguur Johan De Mol kon
doorstoten tot een meerderheid aan Neder landstalige kant. Was dat wel gebeurd dan had het Blok
de Brusselse instellingen geblokkeerd om zo het Belgisch federaal model te doen springen.

Hoe kon Defossé dat (helpen) voorkomen ? Doordat hij met zijn zeer toegankelijk vormgegeven
enquéte heel wat Franstalig rechtse kiezers duidelijk maakte wat voor een extreem-rechtse én
Vlaams-separatistische club het Blok wel is. In zijn documentaire gaat Defossé rechtstreeks in
discussie met Franstaligen die in Brussel tweetalige propaganda van het Blok aan het bussen zijn.
Hij vraagt hen of ze weten wat het Blok met Brussel van plan is. Neen dus. Wel, na het bekijken van
zijn werkstuk van iets meer dan een uur snapt elke kijker dat het Blok Brussel bij een afgescheurd
Vlaanderen wil inlijven. Na de enquéte weet ook iedereen dat heel de Vlaams Blok-top tot over zijn
oren in de sfeer van de collaboratie en de adoratie van het nazisme steekt. Een Blok-top die - zo
blijkt uit een schat aan archiefbeelden die Defossé wist op te diepen - het geweld echt niet schuwt.

"In Vlaanderen: Eén Volk, Eén Staat, Eén Bier - Moortgat's Bier"

Jammer dat "Het verborgen gezicht van het Vlaams Blok" verborgen blijft voor het merendeel van de
Nederlandstalige Belgen (en noem ons - Vlamingen, Antwerpenaren, Brabanders én Limburgers -
niet langer allemaal Vlamingen; we zijn niet allemaal nazaten van 1302). Probleem is dat de VRT "La
face cachée" niet wil tonen. Volgens Defossé is het Siegfried Bracke die het veto zou gesteld hebben
met als argument: "dat hebben wij al allemaal getoond." "Wanneer dan?" vroeg Defossé ons.
"Hebben jullie dat allemaal al in beeld gezien, al die oostfronters-herdenkingen waarop Dewinter &
Co aanwezig zijn, de foto van de zoon van Blok-stichter Karel Dillen met Léon Degrelle, de beelden
van het geweld van de VMO, van Dewinter ook... ?" Neen, dat hebben wij niet gezien op de VRT. U
misschien wel?

Een programma dat we ook niet te zien krijgen aan Nederlandstalige kant is "VIaamse choc" van
Peter Boeckx. Maar daar hoeven we niet rouwig om te zijn. De RTBF zond deze human interest
reportage eind januari wel uit en gaf daarna een stevig debat. Gelukkig maar, want zoals Defossé
stelt: deze reportage toonde niets dan de mooie ogen van Dewinter. Aan het eind van het debat
verklapte Boeckx wel iets interessants: op een bijeenkomst van het Blok met een aantal V.I.P.'s (uit
het zakenleven) mocht hij niet mee binnen om te filmen. Jammer genoeg ging



http://www.sap-pos.org/txt-nl/2005/april/rtbf.htm#*

RTBF-journalist Jean-Claude Defossé dynamiteert extreem-rechts

Contributed by Jan-Pieter Everaerts
donderdag, 28 april 2005 - Last Updated zaterdag, 26 mei 2007

RTBF-debat-moderator André Francois daar niet op in. Nochtans is dat wat we nu wel te zien moeten
krijgen: hoe het Vlaams 'patronaat' het Blok steunt. "Miljoenen staan achter hem": herinnert u zich
die affiche nog waarop Hitler in zijn omhoog gestoken hand het geld van Duitslands grootpatronaat
ontvangt ? In eigen land was er destijds die affiche van bierbrouwerij Moortgat die ik in de zomer van
2004 voor de documentaire '‘Breendonk, naziterreur in Belgié' kon filmen: "In Vlaanderen: Eén Volk,
Eén Staat, Eén Bier - Moortgat's Bier - Breendonk" ... Wie toont ons eens de link NU tussen de
economische elite en het Blok ? Waarom stelt een krant als De Standaard het Blok nu voor als een
normale partij ? Waarom maakt ze er reclame voor ? Waarom laat VUM-topman Thomas Leysen dat
toe (zijn vader liep nog in het uniform van de Hitler-jugend maar nam daar later wel afstand van) ?
Wie legt uit dat het Blok niet alleen een gevaar betekent wegens zijn separatisme en
vreemdelingenhaat maar ook wegens zijn Bush- en Berlusconi- achtig economisch programma
(vakbonden kortwieken, sociale programma's opdoeken ...) en zijn militaris me ? Wilt u Vlaamse
soldatenjongens in Bagdad ? Met alleen maar naar het nazisme te verwijzen onthullen we maar een
deeltje van het gevaar dat uitgaat van extreem-rechts.

(*): Citaat uit 'Le Journal du Mardi' van 15/02/2005: "Bal tragique au FN" - "La goutte d'eau qui a fait
déborder le cloaque, c'est I'émission de Jean-Claude Defossé, 'L'arriere-cuisine du Front National',
diffusé a la RTBF, le 12 janvier."




